piątek, 18 marca 2016

CHLEB RYŻOWO - JAGLANY



Kilka dni temu na stronie Instytutu Naukowo-Badawczego im. prof. Ryszarda Lorenca znalazłam ciekawy przepis na chleb o tajemniczo brzmiącej nazwie KR-IRL. Chleb ten nie zawiera mąki, przygotowuje się go na bazie ryżu i kaszy jaglanej. Do chleba można dodać otręby i zioła, żadnych słodkich dodatków typu miód, rodzynki. Jak podaje autor, chleb daje trwałe poczucie sytości i niebywały przypływ energii. Zachęca również do regularnego spożywania pieczywa na śniadanie i kolację (80-200g/dziennie) co gwarantuje w ciągu od 3 do 8 miesięcy utratę wagi i powrót do idealnej sylwetki. Poza tym doskonale odżywia komórki nerwowe. Chlebek można piec na patelni, w piekarniku lub na parze. Moją wersję chlebka przygotowałam nieco inaczej niż zaleca autor, do gotowej masy dodałam wodę a całość zmiksowałam tak aby konsystencja mieszaniny była gładka i łatwiejsza do rozprowadzenia, a chlebki po upieczeniu były cieniutkie, wygodne do przełożenia np. hummusem, świeżymi warzywami, a także wygodne do transportu w lunch boxie.


Składniki:

400 g ryżu
400 g kaszy jaglanej
150 g otrębów
sól do smaku dodałam himalajską
świeży tymianek, rozmaryn, kminek opcjonalnie

Na wypróbowanie proponuję przygotowanie chleba z połowy zalecanych powyżej proporcji.

Sposób przygotowania:

Do garnka o pojemności 4 l wlewamy 2,5 l wody, wsypujemy ryż, kaszę i gotujemy 15 minut. Następnie zostawiamy pod przykryciem na 10 minut.
Dodajemy otręby, sól, zioła, kminek i całość mieszamy.
Dla uzyskania luźniejszej konsystencji dodajemy 700 ml wody i blendujemy.
Piekarnik nagrzewamy do 200-250 C, na blaszce rozkładamy papier do pieczenia, nakładamy łyżką niewielkie porcje masy i równomiernie rozprowadzamy na grubość około 3 mm.
Pieczemy z funkcją termoobiegu 30 minut, aż się lekko przyrumienią.
Chleb można przechowywać w chłodnym miejscu około dwóch tygodni, zapakowany próżniowo nawet do roku.



3 komentarze:

  1. Wow jaki świetny przepis! A akurat marzył mi się ostatnio jakiś chleb jaglany. Na pewno wypróbuję, bo prezentuje się smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Taki do chrupania? :) Idealnie by mi się komponował z humusem, który niedługo planuję zrobić sama! W końcu domowe, ręcznie robione zawsze najlepsze i najzdrowsze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z hummusem muszą być wyśmienite :)

    OdpowiedzUsuń